Menteri Pertanian Malaysia Akan ke Indonesia Tindak Lanjuti Pertemuan Mentan ASEAN

Malaysian Minister will Visit Indonesia Follow up the ASEAN Meeting in Singapore

Reporter : Gusmiati Waris
Editor : Cahyani Harzi
Translator : Dhelia Gani


Menteri Pertanian Malaysia Akan ke Indonesia Tindak Lanjuti Pertemuan Mentan ASEAN
Menteri Pertanian RI Andi Amran Sulaiman (kiri) berbincang dengan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek di sela pertemuan Mentan ASEAN di Singapura (Foto2: Humas Kementan)

Jakarta (B2B) - Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyatakan minatnya untuk mendukung pengembangan komoditas pertanian di wilayah perbatasan RI - Malaysia, khususnya perbatasan Kalimantan Utara dengan Sabah dan Sarawak untuk mengembangkan beras organik dan buah-buahan seperti nanas.

"Mereka sangat tertarik dan antusias pada rencana Indonesia mengembangkan lahan pertanian di kawasan perbatasan, Mentan Malaysia dan timnya akan ke Indonesia dalam waktu dekat untuk menindaklanjuti hasil pertemuan ASEAN di Singapura," kata Menteri Pertanian RI Andi Amran Sulaiman melalui pernyataan tertulisnya.

Menurutnya, rencana tersebut merupakan hasil dari pertemuan bilateral Indonesia dan Malaysia di sela kegiatan pada pertemuan menteri-menteri pertanian ASEAN dan China di Singapura pada Rabu (5/10).

"Komoditas pertanian yang akan dikembangkan adalah padi organik dan buah-buahan seperti nanas," kata Amran Sulaiman.

Dia menambahkan, Indonesia dan Malaysia sepakat untuk mengembangkan komoditas pertanian dengan tahap awal adalah fokus pada wilayah yang infrastrukturnya sudah maju, dan selanjutnya pada wilayah-wilayah perbatasan dengan Malaysia.

"Insya Allah dalam waktu dekat, Mentan Malaysia akan ke Jakarta untuk menindaklanjuti hasil pertemuan bilateral tersebut," katanya.

Jakarta (B2B) - Malaysian Agriculture Minister, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek  expressed his government's interest in supporting the development of agricultural land in border regions of Indonesia and Malaysia, in particular border North Borneo with Sabah and Sarawak for developing organic rice and fruits such as pineapple, according to Indonesian minister.

"They were very interested and enthusiastic in Indonesia plan to developing agricultural land in the border region, the Minister of Agriculture of Malaysia and his team will soon visit Indonesia to follow up the ASEAN meeting in Singapore," said Agriculture Minister Andi Amran Sulaiman through a written statement.

According to him, the plan is the result of bilateral meetings Indonesia and Malaysia at the conference agriculture ministers of ASEAN and China in Singapore on Wednesday (October 5)

"Agricultural commodities to be developed are organic rice and fruits such as pineapple," Minister Sulaiman said.

He added, Indonesia and Malaysia agreed to develop agricultural commodities with an initial focus on regions with infrastructure already supports, and subsequently in the border region of both countries.

"God willing, any time soon, the Minister of Malaysia was going to Jakarta to follow up bilateral meeting in Singapore," Minister Sulaiman said.